perjantai 15. helmikuuta 2013

A Dog

Olen aivan pienestä asti rakastanut eläimiä yli kaiken. Olen ollut tyypillinen lapsi, joka on kinunnut vanhemmilta kissaa ja koiraa ja kania jne useaan kertaan, niitä saamatta. Meillä oli kissa, Oskari, kun olin aivan pieni, mutta tietenkään en tästä mitään muista.
Kun muutin kotoa pois, kerroin äidilleni, että minulla tulee olemaan eläimiä ennen pitkään. Jos minulla olisi suotuisat tilat, minulla varmasti olisi kaikki kissoita, koirista ja kaneista aina hevosiin ja kanoihin asti. Ensin minulle ex-avomieheni ihanan siskon kautta (jota minulla on KOVA ikävä) siunaantui Aapo ja Lasse. Rakastan näitä kissoja aivan valtavasti - kuinka paljon iloa ne ovatkaan tuoneet elämääni! Nytkin Aapo kehrää sylissä :)
Olen aina pitänyt itseäni kissaihmisenä, mutta joskus viimevuoden lopulla alkoi syttyä kipinä, että haluan koiran. Unelmani on aina ollu kaksi koiraa ja kaksi kissaa (ja aviomies, farmari, lapsia..). Sitten päätin, että "Why not?", nyt se tapahtuu.
Olin jo pitkään pitänyt Shetlanninlammaskoira-rodusta; viisas, sopeutuvainen, aktiivinen, kaunis, kiltti ja sopivan kokoinen. Tutkin paljonkin eri rotuja, kun vihdoin päätin koiran hommata, mutta sheltti nousi pinnalle kokoajan. Toinen todella vahva ehdokas olisi ollut Corgi, mutta sheltti se nyt on.

Haluan välttämättä uroksen. Varasin ensin Porista sijaitsevasta Karion kennelistä pennun, mutta heille syntyi vain naaraita. Olin kuitenkin niin vahvasti päättänyt, että haluan koiran, joten soitin yhteen toiseen kenneliin, jolla tiesin vapaita pentuja olevan. Koiran värityksellä ei ollut väliä, kunhan pentu olisi uros. Nyt lopulta minulle on Ylöjärvelta Mistelin kennelistä varattu Soopeli uros. Soopeli väritys on tämä perinteinen Lassie-tyylinen väri.

Kuva kopioitu

Samaan aikaan en jaksa odottaa, että pennun saan, mutta samalla tämä koko kokemus jännittää. Asun yksin, koiran on totuttava olemaan n. 8h yksin päivässä, mutta en usko sen olevan ongelma. Silloin kun olen kotona, niin silloin mennään ja leikitään ja harrastetaan, muuten tämä 8h käytetään lepäämiseen. Itselläni ei ole koiraa ennen ollut, mutta koiran koulutus ei ole mitään rakettitiedettä. Puhtaalla järjen käytöllä selviää helposti; palkitsee hyvän käyttäytymisen.

Nyt huomenna, 16.2 lauantaina, matkustan Ylöjärvelle ensimmäistä kertaa tapamaan 4vko ikäistä soopeli urospentuani. 9.3 tämä pentu toivottavasti muuttaa luokseni ja pissaralli saa alkaa :) Kissojen ilmeitä odotellessa..

2 kommenttia:

  1. Jeee! pian Saara saa oman koiravauvan, ihanaaa! En malta odottaa, oon innoissani sun puolesta ^_^

    VastaaPoista